Kongsi Apa Sahaja yang boleh beri banyak manfaat kepada ramai orang..

Kenapa Kerajaan Masih tidak mengisytiharkan darurat? - COVID 19


Ada sebab kenapa Malaysia belum bersedia isytiharkan darurat meskipun pada kawasan-kawasan panas.Salah satu sebabnya melihat ekonomi kawasan yang diisytihar darurat akan lumpuh sepenuhnya. Yup aku akui benda ini. Perkara ini paling terkesan pada mereka yang berada di kelas pertengahan dan bawahan orang bandar kerana “sekeliling” mereka hanya dipenuhi dengan bangunan pencakar langit, kurangnya tanaman atau bekalan makanan fresh mampu tersedia untuk jangka panjang.

Disamping itu, pengisytiharan darurat atau lockdown ini juga akan menyebabkan pembelian “panic” yang akhirnya menyebabkan bekalan makanan akan habis dan keperluan bekalan makanan sukar diperolehi mencukupi untuk semua orang boleh nikmati bersama.
Walaupun dari segi ekpnomi bakal menerima akibat buruk sama ada pada keluarga mahupun negera namun dalam hal ini aku berpandangan yup darurat perlu untuk dilakukan pada kawasan2 hot. Atas alasan keselamatan keseluruhan rakyat Malaysia. Perlu diingat bahawa mencegah lebih baik daripada merawat. Malah kes di Malaysia bukan semakin pulih tapi semakin merebak ke satu jumlah lebih besar.

Jadi bagi masalah bakal dihadapi
1) dalam isu bekalan makanan, langkah terbaik untuk dilakukan ialah pencatuan makanan. Maksudnya, penglimitasian bekalan makanan perlu dilakukan bagi membolehkan bekalan makanan mencukupi sepanjang darurat di kawasan tersebut dijalankan.
2) melakukan penempatan semula. Sama konsep dengan rancangan briggs, masyarakat yg berada dalam kawasan hot perlu “dilakukan penempatan semula” dengan menyediakan kawasan “bebas covid” dan “kawasan dalam pemantauan” . Mungkin agak rumit perkara ini, tapi langkah begini pernah dilakukan semasa kita mengahadapi komunis di era darurat. Cuba “adaptasi” perkara ini. Mudahnya, mereka yang belum disaring perlu disaring dalam satu tempat. Jika didapati orang tersebut tiada tanda covid selepas dikuarantin 14 hari atau lebih, mereka akan dipindahkan ke satu tempat yang “bebas covid 19” bersama rakan-rakan mereka yang lain. Tempat tersebut sebelum jadi tempat “selamat” perlu dilakukan pembersihan dan pemulihan.

Jadi darurat perlu bermula daripada mana?

mulakan daripada punca wabak ini merebak luas iaitu di Sri Petaling, kemudian diikuti keseluruhan negeri Selangor dan beberapa tempat di Malaysia yang dianggap "hot" oleh KKM.
Share:

0 comments:

Post a Comment

About Me

My photo
Johor Bahru, Johor, Malaysia
semoga enjoy dengan page ini..

Wikipedia

Search results