Kongsi Apa Sahaja yang boleh beri banyak manfaat kepada ramai orang..

Salahkah Kita Beragama Islam? Umat Islam Uyghur di Xin Jiang Sedang Menangis. Mengapa Kita Berdiam?

Baru-baru ini dunia digemparkan dengan kritikan Ozil (pemain Arsenal) tentang tindakan masyarakat Islam Dunia yang berdiam diri terhadap kekejaman China terhadap etnik Uyghur. 

Kritikan ini akhirnya diblas oleh negara china dengan tindakan “menghentikan penyiaran” perlawanan liga bola sepak Arsenal di tayangkan di China disamping membakar jersi Ozil. Susulan perkara ini, timbul persoalan sebenarnya apa yang berlaku di Xinjiang iaitu kawasan yang didiami oleh penduduk majoritinya etnik Uyghur.

Kata-Kata Ozil di Twitternya. 

Sedikit Latarbelakang Tentang XinJiang. 

XinJiang atau nama sebelumnya digelar sebagai Turkistan Timur  merupakan sebuah kerajaan Islam selepas menerima kemasukkan islam sekitar awal abad ke 9. Namun begitu, kerajaan Islam Uyghur akhirnya diserang kerajaan Manchu 1876 dan menamakan Turkistan Timur sebagai Xin Jiang ( wilayah baharu) 8 tahun kemudian. 
Namun demikian, selepas nasionalis china berjaya mengalahkan kerajaan Manchu pada tahun 1911, Xin Jiang berjaya melepaskan diri dari cengkaman China setelah berjaya mengatasi 2 serangan iaitu pada tahun 1933 dan 1944 sehingga mengisytiharkan kemerdekaan dan menubuhkan Republik Timur Turkestan. Namun kemerdekaan ini tidak berkekal lama setelah Komunis China itu menguasai semula pada tahun 1949. Dari sini bermula satu proses asimilisasi (mudahnya penghapusan perbezaan) berlaku. 

Apakah Bentuk-Bentuk Penghapusan Agama yang Dilakukan Keatas Etnik Islam Uyghur? 

1) menghantar perisik tinggal di rumah etnik uyghur beragaam islam. 
2) dipaksa minum arak di bulan Puasa dikhalayak ramai. 
3) dihadiahkan babi sewaktu perayaan islam . 
4) kanak-kanak dipaksa belajar aliran china dan dipisahkan dari keluarga. 
5) wanita dilarang memakai tudung, dipaksa berkahwin dengan etnik han dan ada yang dirogol. 
6) tahanan etnik Uyghur islam di Kem Latihn Politik ditembak dan dikeluarkan organ secara haram untuk dijual dan banyak lagi kekejaman dibuat oleh kerajaan china.

\
tangisan etnik Uyghur.

Apa Alasan China Berbuat Demikian? 

Dalam perkara 1 perlembagaan China menyatakan bahawa - sistem sosialis adalah asas kepada republik Rakyat China. Gangguan terhadapnya oleh mana-mana pihak adalah dilarang. Sebab itu, China melakukan perkara tersebut atas alasan perlembagaannya untuk mengasimilisasikan rakyatnya. 

Bagaimana China Sembunyikan Kejahatan Mereka? 
  • menyekat media sosial di China. 
  • setiap kali lawatan orang luar ke Xin Jiang, pemerintah China akan merancang setiap tingkah laku baik sahaja yang akan dipamerkan di Xin Jiang. 
  • Malah, mereka juga akan merancang meletakkan seorang imam upahan untuk menerangkan "dasar kononnya baik" dari kerajaan China dan mengawal tempat tertentu sahaja yang boleh dilawat pelawat yang hadir ke Xin Jiang. 

Bagaimana Pula dengan Keadaan Genocide atau Penghapusan Etnik Uyghur Berlaku ? 
  • apa yang dilakukan oleh China ialah memasukkan etnik han ke Xin Jiang secara beramai-ramai. 
  • malah, orang Uyghur juga dipaksa berkahwin dengan etnik han supaya anaknya nanti bukan lagi islam.
  • Cuma kalau genocide dari sudut pembunuhan etnik masih belum dijumpai sebarang bukti kukuh tentang isu ini (salah satu sebab dasar China menyekat dan mengawal media) 

Kenapa Negara-Negara Islam dan Dunia Banyak Mendiamkan Diri tentang Isu Ini Meskipun Tahu? 


1) China Kuasa Veto PBB 
  •  pertuduhan keatasnya akan mudah dihapuskan kerana dia kuasa veto.
  • jadi apabila isu ini cuba dibangkitkan, “ ianya hanyalah satu tindakan sia-sia”

2) Terikat dengan bantuan pelaburan China. 
  • plan China Belt and Road sebenarnya mengikat negara-negara membangun yg majoritinya negara Islam dengan bantuan-bantuan projek mega. 
  • kesannya, sekiranya mereka lantang bersuara akhirnya risiko “bantuan pelaburan tersebut” akan terlepas. 
3) kurangnya bukti untuk sabitkan kesalahan. 
  • dasar tutup pintu china dari sudut laman sosial menyukarkan pengumpulan bukti.
  • Sebab itu bagi pandangan peribadi, saya bersetuju dengan tindakan Ozil mengkritik masyarakat dunia khususnya masyarakat islam yang mengabaikan tanggungjawab sebagai seorang manusia. 

Jika mengamalkan agama itu terroris dan fahaman ekstremis seperti didakwa oleh negara China kenapa hanya islam yang dikenakan hukuman sebegitu rupa? 

Isu Palestin-Israel, Rohingya-myanmar , XinJiang-China, banyak lagi penyiksaan umat islam di dunia oleh “terroris sebenar” tapi islam juga dianggap ekstremis.

Jadi Salahkah Kita Beragama Islam? 

Sedang dinegara islam tiada keadaan “kekejaman begitu” yang dilakukan oleh pemimpin islam keatas bukan islam sehingga “memaksa bukan pengikut aturannya atau alirannya dikenakan hukuman kejam dan tak beri kemanusiaan”. 
Tak perlu jadi islam untuk tahu salah dan silap. Cukuplah menjadi manusia. Baiklah sekian 🌹 

Sumber Rujukan
1) Astro Awani, Ozil kritik umat Islam abaikan etnik Uighur, http://www.astroawani.com/berita-dunia/ozil-kritik-umat-islam-abaikan-etnik-uighur-225293. Diakses pada 17/12/2019.

2) Temubual bersama Abdul Salam, Imam etnik Uyghur bermastautin di Australia tentang corak penindasan Negara China terhadap etnik uyghur
 https://www.sinarharian.com.my/article/12439/BERITA/Nasional/Dunia-Islam-jangan-biar-China-terus-ratah-etnik-Uighur. Diakses pada 17/12/2019.

3) Astro Awani tentang periksakan tinggal serumah dengan Uyghur  http://www.astroawani.com/berita-dunia/isteri-etnik-uighur-dipaksa-sekatil-dengan-pegawai-kerajaan-221944. Diakses pada 17/12/2019.

4) BBC News tentang latarbelakang Uyghur https://www.bbc.com/news/world-asia-china-22278037. Diakses pada 17/12/2019.

5) World Uyghur Congress, https://www.uyghurcongress.org/en/east-turkestan-2/. Diakses pada 17/12/2019.
Share:

0 comments:

Post a Comment

About Me

My photo
Johor Bahru, Johor, Malaysia
semoga enjoy dengan page ini..

Wikipedia

Search results