Kongsi Apa Sahaja yang boleh beri banyak manfaat kepada ramai orang..

Doktor Juga Manusia Bukan Mesin? Bagaimana pula pandangan pesakit terhadap isu ini ?


Gambar tadi yang saya kongsikan saya dapat dari seorang rakan yang meminta untuk saya ulas tentang perkara ini.

Hal ini kerana jika anda melihat ada 2 situasi berbeza iaitu satu orang sakit manakala satu lagi seorang yang merawat ( doktor ). Kelihatan dalam gambar itu, doktor tersebut sedang makan sedangkan pesakit ramai menunggu.

Dalam gambar ini ada dituliskan ringkasan maksud perkataan tersebut iaitu doktor juga manusia bukan mesin.

Baiklah dalam situasi ini saya perlu melihat kedua-dua perspektif dan bagaimana sebenarnya corak kerja sebagai seorang doktor dan budaya kerja di Malaysia. Akhirnya kita akan menilai sendiri siapa betul siapa salah.
-------------------
Ikrar Hippocratic Oath
-------------------
Seperti yang kita sedia maklum, Doktor merupakan individu yang ditugaskan untuk merawat pesakit. Malah dalam ikrar “Hippocratic Oath” iaitu ikrar yang diangkat sebagai “ikrar” yang menerangkan peranan doktor.

Salah satu intipati dalam ikrar tersebut ialah “ ... menganggap keluarganya Sperti keluarganya sendiri” dan ada frasa lain yang menyatakan “ akan menggunakan perubatan untuk membantu yang sakit mengikut kebolehan dan pertibanganku...”

Malah dalam frasa lain “ bila aku memasukki mana-mana rumah, aku akan memasukkinya untuk membantu yang sakit dan akan menghindarkan diri daripada perlakuan buruk..”

Kalau anda perhatikan 3 frasa yang saya gunakan ini sebenarnya menerangkan beratnya tanggungjawab seorang doktor. Makna kata dalam konteks gambar tersebut sewajarnya seorang “Menghindarkan diri daripada perlakuan buruk”. Makna kata dari sudut etika kerja itu sendiri sewajarnya doktor “memberikan yang terbaik”. Ini bagi anda yang melihat satu sisi “ikrar doktor itu sendiri”.

Namun demikian, masalah ini kebiasaannya berlaku di hospital kerajaan dan jarang kita dengar di Hospital swasta begini. Kenapa?
---------------------
Punca Berlakunya Keadaan Ini dari Sudut Doktor
---------------------
Ada 2 sebab utama kenapa saya berkata demikian.

1) Upah Pembayaran

  • kadar upah di hospital swasta lebih tinggi berbanding hospital kerajaan.
  •  Hal ini akan membantu “mengurangkan tekanan atau sebagai satu motivasi kepada doktor untuk bekerja lebih baik.
  • Sebab itu apabila doktor kerajaan terbeban dengan banyak tugasan tapi "bayaran tidak setimpal" dengan taraf hidup kini, sudah pasti "mereka terasa terbeban. 

2) Kekurangan Doktor di Pusat Rawatan Kerajaan.

  • mana tidaknya kalau yang pakar lari ke swasta dan kerajaan kurang mengambil pengambilan doktor atas sbb kurang mampu membayar “doktor pakar”. 
  • Namun demikian, masih ada doktor-doktor pakar yang setiasa dengan kerajaan kerana salah satu faktornya ialah sebab “ benefit pencen dan pinjaman.” 
  • Meskipun demikian, lebih ramai doktor keluar disebabkan isu ini.

Baiklah selesai memahami dari sudut doktor. Kita lihat dari sudut pesakit.
---------------------------------------------
Punca berlakunya Keadaan Ini dari Sudut Pesakit. 
---------------------------------------------
Pesakit ialah orang yang sakit. Makna kata sewaktu “mereka ke rumah sakit” mereka berhajat besar untuk dirawat secepat mungkin. Yup, saya akui sendiri sewaktu pergi ke klinik kadang sampai 2 jam baru Dipanggil masuk ke bilik rawatan. Malah ada sekali pengalaman saya sendiri di waktu malam, kadang sampai 3 jam menunggu baru di bawa masuk untuk rawatan itu pun berakhir dengan “timesleep” atau ayat "takpe kalau tak baik esok datang lagi - sedang baru lepas accident motorsikal"

Dalam hal ini, adalah bagi saya salah untuk doktor “sengaja” melengah-lengahkan kerja mereka sehingga “drag masa” terlampau lama.

Memang kalau lihat “trend kerja” di Malaysia, tak dinafikan kita bukan seperti di Negara Jepun disiplinnya tinggi. Cara kerja kita lebih “relax”. Siap makan dlu 30 minit lepastu takpe sambung kerja sekejap lagi.

Ini memang budaya kerja biasa di Malaysia. Untuk pandangan peribadi, saya tidak marah sepenuhnya jika itu berlaku “selagi tanggungjawab hakikinya berjalan dengan baik”. Namun, kalau sehingga menyebabkan kelewatan pada orang lain terlampau lama bermakna anda sendiri tidak melayan “dia sebagai manusia” tetapi sebagai mesin.

Memang betul bukanlah kita inginkan doktor bekerja 24 jam, kalau nak rehat time kerja 5 minit sekadar minum Air atau makan snack itu bagi saya tidak terlampau menganggu. 
Tapi kalau sampai 30 minit sehingga pesakit lain beratur lama tapi time rehat tetap keluar juga, bagi saya itu bukan budaya kerja yang baik!

Maknanya, dalam situasi gambar tersebut, dua-dua perlu anggap pesakit sebagai “manusia” doktor juga perlu dianggap sebagai “manusia”.

Namun demikian, jangan dilupa ikrar kamu sebagai doktor yang membezakan kamu dengan orang lain. Doktor bukan mesin, tapi mereka memilih itu sebagai kerjaya.

Jadi risiko-risiko itu perlu dijadikan “aspek positif” dalam hidupnya. Jika tertekan , rehatlah atau ambil cuti untuk tenangkan diri. Atau “beriadahlah” di petang hari atau dihujung minggu.

Dari situ tekanan kamu akan mulai redha. Jika tertekan dengan atasan kamu, buatlah aduan atau perbincangan bersama supaya sama-sama “tak tertekan”.
Kritikan ini bukanlah saya tujukan pada semua doktor. Saya faham kerja doktor berat. Namun kritikan ini buat doktor yang sengaja melengah-lengah kerja dan membuat alasan "mereka juga manusia" Sebab saya tahu doktor di Malaysia semuanya baik-baik. ehek. 
Baiklah itu sahaja dari saya. Sekian 🌹
Share:

0 comments:

Post a Comment

About Me

My photo
Johor Bahru, Johor, Malaysia
semoga enjoy dengan page ini..

Wikipedia

Search results