Soalan yang diberikan ialah
Tonewow ini merupakan salah satu anak syarikat besar iaitu Tone Group. ToneWow ini fokus utamanya ialah penjualan simkad sama seperti Digi, Maxis dan celcom.
ToneWow mempunya 2 pecahan utama iaitu Tone Excel dan Tone Plus . Kesemuanya mempunyai “manfaat” berbeza tapi dalam masa yang sama ada juga manfaat yang sama.
Contoh manfaat yang sama ialah Khairat Kematian sebanyak Rm 2,000
Jadi kenapa ramai yang suka promote ToneWow ini?
Sebenanrya disebalik penggunaan ToneWow ini, penggunanya boleh mendapatkan “income” bersandarkan konsep hampir sama dengan konsep “Multi-Level Marketing” atau dalam bahasa lain dalam bisnes selain MLM ialah “Network Marketing” (bahasa Melayunya sistem berangkai )
Sebagai contoh mudah kalau kamu beli dengan saya, saya akan dapat duit hasil top up kamu dan orang yang kamu dapat. Tapi ada peratusan tertentu ditetapkan.
ini peratusan pendapatan yang bakal diperolehi pengguna Tone Excel.
Peratusan bagi yang menggunakan Tone Plus
Adakah hanya ToneWow menggunakan konsep perniagaan begini (Multi-Level Marketing atau Network Marketing)?
Banyak sebenarnya syarikat-syarikat telco dan bukan telco guna konsep yang sama dengan ToneWOW ini. Ada juga memang guna MLM secara penuh. Antara Telco lain yang gunakan teknik seperti ini ialah OneXOX , Altel ( telco Syed Mokhtar) dan TuneTalk ( Tony fernandez).
Kenapa seringkali kita akan dengar agen akan katakan mereka bukanlah MLM ?
1) Kalau MLM di Malaysia, mereka perlulah berdaftar di bawah Akta Jualan Langsung manakala kebanyakkan syarikat Telco yang amalkan konsep ini berdaftar di bawah Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia.
2) Mereka tidak dipaksa menjual simkard sebab mereka boleh memilih sekadar menjadi “pengguna sahaja atau penjual dan pengguna sekali” - makna kata tiada paksaan.
3) perspektif masyarakat Malaysia ialah MLM ini satu unsur bisnes yang negatif (sedangkan jika teliti betul-betul sebenarnya tidaklah seperti dibayangkan sepenuhnya). Jadi ini adalah salah satu cara menarik pengguna.
3) perspektif masyarakat Malaysia ialah MLM ini satu unsur bisnes yang negatif (sedangkan jika teliti betul-betul sebenarnya tidaklah seperti dibayangkan sepenuhnya). Jadi ini adalah salah satu cara menarik pengguna.
Kenapa syarikat gemar menggunakan konsep “network marketing” atau MLM?
1) memasarkan produk dalam masa yang singkat dan berkesan
2) menjimatkan kos perbelanjaan untuk mempromosikan di media (terutamanya di TV) sebab kadarnya lebih tinggi.
3) mewujudkam peluang pekerjaan secara tak langsung kepada pengguna.
Jadi apa pandangan saya tentang isu ini?
1) network marketing atau MLM adalah salah satu sistem perniagaan alaf 21 dan diakui oleh Robert Kuok ( orang terkaya Malaysia sebab dia pun buat), Syed Mokhtar Al-Bukhari dan kalau diperingkat global seperti Donald Trump (tahniah jadi presiden US lagi walaupun ramai benci🤣) , Robert Kiyosaki.
2) Syarikat telko banyak terlepas pandang tentang “penasihat syariah” sebab bagi mereka jika tak daftar bawah akta jualan langsung tak apa sebab konsep akarnya banyak adaptasi MLM. Jadi sebaiknya adakan penasihat syariah.
3) sesuai untuk lapisan masyarakat? Kalau saya sendiri saya kurang berminat dengan Network Marketing atau MLM , tapi bagi yang suka menjual produk ini salah satu cara “pendapatan pasif” boleh kamu lakukan.
4) bagi yang tak pandai bercakap biasanya mereka akan sediakan ayat untuk kamu “copy and paste” dan tiru.
"Sebab itu, penjual yang baik banyak dari kalangan mereka sebab elemen pemujukan MashaAllah kalau 18 kali boleh tahan kali ke 19 tak tahulah nak" 🤣
5) MLM atau network marketing berbeza dengan skim cepat kaya sebab skim ni biasanya dia takkan berani terikat dengan undang-undang. Kalau Skim itu sepatutnya mereka kena didaftarkan dibawah Akta Jualan Langsung. Kalau dia cakap ada daftar , boleh buat semakan pendaftaran syarikat tersebut.
Baiklah itu sahaja dari saya . Saya bukan penjual simkad tu hahahahaa. Tapi pandangan berdasarkan permintaan. Sekian.
Sumber rujukan : https://www.tonewow.net/bm
Sumber rujukan : https://www.tonewow.net/bm
0 comments:
Post a Comment