Kongsi Apa Sahaja yang boleh beri banyak manfaat kepada ramai orang..

Kau Tak Rasa. Sebab tu aku tertekan kerja! - Jadi Memilih berhenti atau teruskan?


Emmmm kemurungan sepanjang masa bila fikir pasal hutang. Yelah habis belajar sahaja perkara pertama kau kena fikir bagaimana cara nak bayar hutang pelajaran kau tu.

Bagi menyelesaikan masalah ini jangan rumit-rumit. Aku ada beberapa penyelesaian yang boleh kau gunakan bagi membayar PTPTN. Sebelum itu, PTPTN ni kalau kau bayar sebelum keluarnya jadualnya, tiada caj tambahan dikenakan. Tapi kalau dah klur jadual, faham-fahamlah untuk bayar kan. Nama pun hutang.

Huhuhuhuhu.. nasib nasib.

“Perit” dialam pekerjaan? Sebabnya ialah ragam-ragam manusia di alam pekerjaan.

Di alam pekerjaan, bukanlah mudah yang disangka. Pelbagai ragam perlu dihadapi. Salah satunya, suasana kerja yang “menekan kita” iaitu rakan sekerja selisih faham dengan kita. Jadi wajarkah untuk kita berhenti?

Sebelum anda melakukan tindakan drastik tersebut, ada beberapa perkara anda perlu fikirkan.
1) kenapa anda bekerja?
2) kalau anda berhenti ada atau tidak pendapatan lain?
3) boleh atau tidak ditempat kerja baharu beri nikmat yang lebih baik atau sekurang-kurangnya memang itu minat dan dorongan kamu?
4) kalau berlaku perkara yang sama di tempat kerja baharu, adakah anda akan berhenti juga?

Persoalan2 ini perlu ditimbulkan sebelum buat tindakan drastik tersebut.

Alah, aku dah takde hati nak kerja dekat sini,Tak boleh tahan dengan rakan kerja aku ni. Kau tak rasa!
- adakah semua org ditempat kerja anda begitu? Tidakkan. Tak semua. Kalau semua begitu, sudah pasti amda dah lama dibuang kerja. Aku juga pernah rasa keadaan begitu. (Nanti last aku kongsikan tipsnya).
- ingat balik tujuan kau masuk bekerja. Jadikan itu sebagai kekuatan kalau persoalan2 awal tadi kau menjawab tidak semuanya.

Bagaimana cara untuk atasi masalah ini?
Bagi aku tekanan begitu Sebenarnya satu proses kau belajar sesuatu kearah lebih baik.

Jadi apa perlu aku buat?
Dalam isu begini, motivasi diri adalah motivasi terbaik. Cari rakan2 yang boleh untuk anda luahkan permasalahn anda. Jika berani, adukan pada pihak atasan. Atau ignore sahaja perangai “mak cik onion tu”. Anggap sahaja mereka “burung patuk lupa patuk pokok” .

Cara nak atasi mulut puaka ada dalam artikel saya sebelum ini. Cuma sedikit penambahan ialah biasakan Diri memberi salam pada orang begitu. Kenapa saya suruh beri salam? Sebab dalam salam itu kita mendoakanmya dan dia wajib mendoakan kita. Sentiasa senyum pada mereka dan ucapkan terima kasih disambung dengan pujian-pujian melambung. 

Contoh , terima kasih sis. Nasihat sis nilah paling bagus pernah saya dengar. Patutlah boss selalu tanya sis sebab sis memang hebat. ( contoh ). 

Kenapa pujian juga salah satu cara? Sebab semua manusia suka pujian. Bila anda puji, lama-lama dia akan lupa “memaki” kamu Lagi. 

Kesimpulannya, jika kamu boleh jawab persoalan awal saya ity dengan jawapan “ya” yang diawal2 . Maka jika nak berhenti itu pilihan kamu. Namun jika tidak atau tidak pasti, adalah lebih baik kamu menyesuaikan diri dengan persekitaran tersebut dengan mengubah “cara” kamu berkomunikasi dengan mereka. Percayalah perlahan-lahan mereka akan “lupa” untuk terus menjatuhkan kamu. 

Aku juga pernah rasa suasana begini. Takde siapa pernah terkecuali selagi kamu bekerja di mana-mana. Cuma , tekadkan diri untuk teruskan bekerja untuk sesuap nasi bagi si keluarga yang menanti. Mereka sudah berjasa pada kita sesaat terlahir di dunia. Takkan kita terus jadi beban yang tidak membantu sampai lewat usia. 

Jadi, cekalkan diri untuk terus bermotivasi buat mereka yang sudah lama memerah keringat dari kita kecil hingga berjaya hari ini. Abaikan “hasutan setan makcik Bawang sebab mereka bukanlah orang yang “membayar” kepayahan kita. Teruskan termotivasi untuk memenuhi tuntutan hidup sepanjang masa . 

“You fall you stand up” 
And just keep moving forward. 

Ingatlah anda mampu mengubahnya ( iklan ini diambil dari iklan jalanraya malaysia)

Share:

0 comments:

Post a Comment

About Me

My photo
Johor Bahru, Johor, Malaysia
semoga enjoy dengan page ini..

Wikipedia

Search results