Senarai 3 Aplikasi E-Tunai Rakyat
soalan yang ditanyakan.
Sewaktu kami call pihak customer service untuk grab ke, boost ke, atau touch n go ke pasti pihak customer service itu akan membuat “pengesahan” untuk tujuan supaya mereka boleh bantu anda selesaikan masalah anda seandainya itu melibatkan akaun anda sendiri.
Namun demikian, kelemahan ketiga-tiga aplikasi ini sebelum ini ialah mereka tidak dapat “mengesahkan identiti kamu” kerana boleh jadi maklumat yang kamu isi itu satu bentuk penipuan kerna maklumat seperti akaun bank, kad pengenalan dan lain2 privasi kamu kamu biarkan sahaja kosong tanpa diisi. Malah ada juga yang guna “samaran”.
Sebab itu banyak kes-kes penipuan, kes jenayah terhadap penjual ( boost dan touch n go) atau jenayah terhadap yang memberi perkhidmatan ( seperti grab) berlaku dari pada pembeli sendiri sehinggakan “sukar mengesan siapa pembeli sepatutnya” kerana bila dia rasa dah “selamat menipu” dia download apps tersebut di tempat lain dengan alamat email yang lain atau no hp yang lain dan uninstall apps sedia ada. Ini adalah kelemahan dari sudut pengguna.
Jadi, bagi menghalang penipuan terhadap isu e-tunai rakyat, kerajaan membenarkan pihak 3 e wallet tersebut untuk mendapatkan maklumat privasi mereka untuk tujuan “pengesahan secara mudahnya bagi proses e-tunai rakyat ini telus diterima oleh semua rakyat Malaysia yang “claim” e-tunai tersebut.
Namun demikian, meskipun 3 aplikasi tersebut boleh mengumpulkan maklumat tersebut, mereka masih lagi terikat dengan PDPA atau akta Perlindungan Data Peribadi 2010 . Sebab itu, persetujuan daripada pengguna dalam T&C diperlukan untuk pengguna membenarkan pihak e wallet tersebut “membenarkan proses mengesan maklumat anda dilaksanakan” supaya anda dapat sebab anda layak.
terma dalam touch N Go
Bab third party guna tu anda perlu ingat, syarikat-syarikat cashless ketiga-tiga e wallet ini tidak semestinya syarikat mereka diuruskan oleh orang dalam negara kita sendiri, sebb setiap mereka perlukan kepakaran luar untuk memastikan bahawa anda tidak salah guna applikasi mereka. Boleh jadi, walaupun grab beroperasi di Malaysia tapi yang uruskan bahagian aplikasi anda adalah di afrika, atau boost yang uruskan maklumat anda di Zimbabwe atau touch n go uruguay.
Namun, mereka tetap terikat dengan PDPA, sebab data tersebut dikumpulkan dari dalam negara. Tapi tujuan data itu diberikan kepada team mereka di negara lain untuk “sahkan tiada unsur-unsur penipuan aplikasi”. Ingat, kita bukanlah negara mempunyai kemahiran teknologi cashless yang tinggi. Jadi kemungkinan perkara ini berlaku tinggi.
Sebab itu, kalau anda perasan kenapa prosesnya mengambil masa sehingga 5 hari ringkasnya kerana
1) untuk elakkan aplikasi itu digunakan unsur penipuan apps.
2) untuk sahkan dengan pihak khazanah tentang data anda.
Sebab itu sewaktu saya dah dapat “claim” dari boost pada 15/1, hari yang sama juga saya claim untuk touch n go dan grabpay. Selang sehari kemudian, pihak touch n go mengatakan bahawa permohonan saya tidak layak sebab saya dah dapat dari apps lain dan dia sendiri tidak menyatakan dari apps apa. Boleh jadi dia sendiri tak tahu sama ada saya claim dari grabpay atau boost sebab maklumat itu dari khazanah sendiri disampaikan kepada touch n go.
Bagaimana dakwaan kata cashless ini untuk kumpul maklumat bagi PRU 15 iaitu paling lewat 2023?
Katanya, sebab dalam syaratnya umur 18 tahun sekarang jadi pada Pru 15 umur mereka akan layak untuk mengundi. Dalam PRU 15 akan datang, umur mengundi telah pun diluluskan kepada 18 tahun dan ke atas. Makna kata kalau tujuan untuk persediaan PRU 15, sepatutnya e-tunai rakyat ini diberikan pada mereka yang berumur paling minima 14 tahun bukan 18 kerana selang 4 tahun kemudian mereka layak mengundi.
Tapi kemungkinan ini boleh berlaku, aku tak nafikan seperti mana yang berlku di US dan negara maju yang lain. Namun, demikian jika anda rasa insecure its ok untuk tidak claim reward tersebut.
Maklumat tepat pasal operasi negara tu tanya company diorg sendiri ok.. aku tak kerja sana. Jadi tak tahu.. sebab benda tu rahsia dalaman kan. Sebab itu dalam terms tu dia guna istilah “third party”
Oklah all the best.. Maklumat tepat pasal operasi negara tu tanya company diorg sendiri ok.. aku tak kerja sana. Jadi tak tahu.. sebab benda tu rahsia dalaman kan. Sebab itu dalam terms tu dia guna istilah “third party”
Oklah all the best.. Baiklah itu sahaja dari saya terima kasih.
Saya cuma kongsi based on pandangan peribadi dan bacaan lain. Apa-apa all the best dan selamat memilih.
rujukan ;
Awani, Program e-Tunai Rakyat: Data peribadi disimpan secara sulit oleh Khazanah Nasional. Klik sini
0 comments:
Post a Comment