Kongsi Apa Sahaja yang boleh beri banyak manfaat kepada ramai orang..

Sikap peniaga - ulasan dari pembeli yg harapkan dikekalkan aura positif.

Image result for tamu gadang
Kredit Gambar: Tamu Gadang UMS. 

Sewaktu berjalan mencari kueh teaw dan kerang aku pergi ke kedai si A yg penjualnya ialah mamak. Sewaktu sampai ke sana seperti biasa aku menyapanya, “hai boss ada kerang tak?”
Balasnya takde bro. Cuba pergi ke kedai di bawah sana tu. Haritu macam ada nampak. Sorry yup bro.”

Sewaktu sampai ke kedai B yg juga seorang mamak. Juga memberitahu kerang tiada dan dia senyum sambil mengucapkan maaf boss.

Pergi ke kedai C yg peniaganya melayu, sampai sahaja di sana, pekedai ini bagitahu tiada kerang tapi ada sotong sahaja. Sewaktu tu tengok timbang Rm 12.90. Tapi katanya takpe bayar sahaja Rm 12 .

Sampai ke kedai D peniaga itu cina. Sewaktu smpai tanya “ada kueh tiaw?”

Katanya “ada”. Dan kemudian aku bertanya kembali “ada tak kerang?”
Katanya maaflah boss, tiada. Saya cadangkan boss pergi ke pasar pandan borong  ( kawasan pasar yang jual makanan laut mentah )
Image result for pasar borong pandan
Pasar Borong Pandan

Jawabku kembali “ baiklah terima kasih untuk infonya”.

Daripada 4 kisah yang aku nyatakan pasti kamu bersetuju bahawa keempat-empat menunjukkan sikap yang mesra pelanggan dan sikap terpuji sebagai seorang peniaga.

1) si peniaga tiada barang tersebut, tapi tak pernah iri hati untuk cadangkan tempat lain supaya membantu perniagaan orang lain.
- ini sikap yang buat pelanggan lebih percaya dengan kita sebab akui kelemahan.

2) sikap mesra iaitu “senyum”. Cara ini juga sama macam pendekatan yg diajar semasa bekerja di Petronas dahulu tentang kena ucap dengan gembira dan “senyum” (sebab dah nama pun kedai mesra)

3) sikap berlebih kurang.
- si peniaga tahu bahawa aku bukanlah orang kaya sebabtu minta kurang sotong. Jadi si peniaga kurangkan 2 sotong dan “kira halal” pada sen-sen tersebut.

4) walaupun kedai nak tutup tapi kedai keempat tetap layan aku dan siap bagi lagi nasihat untuk pergi ke tempat yang boleh dapat penuhi permintaan aku.

Kalaulah setiap peniaga seperti keempat- empat peniaga ini, pasti perniagaan di Malaysia akan lebih berkembang dengan sihat.

Oklah semoga berguna  😘
Share:

0 comments:

Post a Comment

About Me

My photo
Johor Bahru, Johor, Malaysia
semoga enjoy dengan page ini..

Wikipedia

Search results