Kongsi Apa Sahaja yang boleh beri banyak manfaat kepada ramai orang..

UMS bertanya 2 bersama Afza dan Sylvester Runggai - Bahasa Asing dan MUET

Jika perbincangan lepas kita ada membincangkan tentang Persediaan sebelum hari pendaftaran (bagi yang terlepas boleh klik di sini ) kalini saudari afza dan saudara sylvester akan membincangkan tentang MUET & BAHASA ASING. Semoga bermanfaat.


Penerangan: Memandangkan ramai daripada anda kurang faham mengenai syarat kelayakan mengambil bahasa asing, maka saya dengan terbuka hati untuk menjelaskannya.

1) anda perlu mengetahui berapakah markah keseluruhan (overall score) yang anda dapat semasa menerima sijil MUET. Kalau kurang pasti dengan overall score anda, sila berbuat demikian ya.

  • Hal ini penting bagi menentukan sama ada anda perlu mengambil MUET semula ataupun mengambil bahasa asing. Untuk menentukan sama ada perlu mengambil MUET semula atau tidak adalah seperti yang berikut:
Image result for sijil muet

>LOWER BAND 3 (overall score 159 ke bawah), BAND 2 DAN BAND 1 = WAJIB MENGAMBIL MUET SEMULA
>UPPER BAND 3 (overall score 160 ke atas), BAND 4, BAND 5 DAN BAND 6 = WAJIB MENGAMBIL BAHASA ASING
Dengan melihat penerangan yang di atas, anda bakal tahu anda perlu mengambil Bahasa Inggeris atau bahasa asing. Bagi yang layak mengambil bahasa asing, terdapat beberapa jenis bahasa asing yang anda boleh pilih seperti Mandarin, Tamil, KadazanDusun, Arab, Perancis, Jepun dan juga Korea. Tetapi anda tidak boleh main pilih sahaja, ada syaratnya juga.

Syaratnya ialah;
1.adalah anda tidak boleh sama sekali ada basic skill dalam mana-mana pilihan bahasa asing. Ya lah, mana adil untuk pelajar lain yang tiada basic skill sama sekali. Kalau menipu, ilmu nanti tidak berkat.
2. sekiranya anda pelajar mix blood, anda tidak boleh mengambil mana-mana bahasa mengikut bangsa anda. Sebagai contoh;
>Half Chinese dan half Dusun mantad Keningau = Tidak dibenarkan mengambil Mandarin dan Kadazan-Dusun
>Half Dusun dan half Iban = Tidak dibenarkan mengambil Kadazandusun

Mengapa tidak boleh ambil sedangkan saya tidak pandai cakap bahasa ibunda saya? Sebab takut ada sesetengah pihak yang mengambil kesempatan atas situasi begini. Bagi mengelakkan berlakunya penipuan, maka pihak UMS telah menetapkan langkah begitu.

Kelas bahasa ini akan dijalankan selama empat (4) semester. Kelas Bahasa Inggeris akan dijalankan selama empat (4) semester manakala kelas bahasa asing ini akan dijalankan selama tiga (3) semester dan satu (1) semester lagi akan digunakan untuk kelas Advance English. Maksudnya di sini adalah, pelajar Lower Band akan belajar MUET dari semester 1 hinggalah semester 4 manakala pelajar Upper Band akan belajar bahasa asing dari semester 1 hinggalah semester 3, tetapi pada semester 4, mereka akan mengambil kelas Advance English.

Mengapa saya perlu ambil semula MUET sedangkan STPM dahulu saya dah ambil? Okay, MUET ini amatlah penting kerana ianya merupakan salah satu syarat anda untuk bergraduasi. Untuk graduasi, MUET anda hendaklah BAND 3 sekurang-kurangnya. Oleh sebab itu, Lower Band 3, Band 2 dan Band 1 perlu mengambil semula MUET untuk memenuhkan syarat anda untuk bergraduasi. Bagi yang Upper Band 3 dan ke atas, anda perlu mengambil bahasa asing adalah kerana anda perlu melengkapkan diri dengan ilmu bahasa yang baru. Zaman sekarang, bahasa Inggeris bukanlah satu-satunya bahasa yang menjadi lingua franca era globalisasi. Jadi, pihak UMS ingin melengkapi diri anda dengan pelbagai kemahiran berbahasa.

Terima kasih kerana sudi membaca!

(kami daripada pihak page mengucapkan terima kasih pada saudari afza dan saudara sylvester kerana menjadikan page kami tempat berkongsi informasi, semoga berguna)
Share:

0 comments:

Post a Comment

About Me

My photo
Johor Bahru, Johor, Malaysia
semoga enjoy dengan page ini..

Wikipedia

Search results